برگزاری نمایشگاه آثار هنری پژوهش محور هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ ساعتچی، ایلنا/ براساس گزارش های بدست آمده، برگزاری نمایشگاه آثار هنری پژوهش محور هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی صورت گرفت.

برگزاری نمایشگاه آثار هنری پژوهش محور هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی

همزمان با هفته پژوهش شاهد افتتاح نمایشگاه آثار هنری پژوهش محور هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بودیم. این نمایشگاه که حاصل یک دهه فعالیت هنرمندان گروه پژوهشی هنرهای سنتی است تا 30 آذر در محل موزه دوران اسلامی برقرار است.

در این نمایشگاه 96 اثر از 49 هنرمند گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از کارگاه های معرق و منبت، گچبری، سازه های سنتی، سفال و سرامیک، باتیک، میناسازی، نگارگری و خوشنویسی، قلم زنی، میناسازی، نگارگری و خوشنویسی، قلم زنی، زری باقی و آثار لاکی و روغنی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

طیبه عزت اللهی نژاد (مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) با اشاره به آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: این آثار براساس پژوهش خلق شده اند. این آثار الهامی یا احیایی هستند و حاصل کوشش هنرمندان شاخص ایران در گروه هنرهای سنتی هستند. این گروه تقریبا یک قرن است که فعالیت خود را شروع نموده و از سال 1309 تا به امروز با هدف احیا و حفظ هنرهای ملی در قالب هنرهای سنتی در صدد پژوهش و خلق آثار هنری برآمده است.

او با تاکید بر آنکه در خلق آثار این نمایشگاه، نوآوری و خلاقیت براساس سنت و تاریخ شکل گرفته، یادآور شد: سعی ما بر آن است که دوره های مختلف تاریخی اعم از سلجوقی، قاجار و…را مورد آنالیز قرار دهیم. برای آینده هدف گذاری نموده ایم که آثاری را به نمایش بگذاریم که دوره های معین تاریخی را در بر بگیرند. به این معنا که پژوهش ها با رویکرد اختصاصی تر انجام خواهند شد و آثار با رویکرد دوره های خاص تاریخی خلق و احیا می شوند.

به گفته عزت اللهی نژاد، هدف از انجام چنین پژوهش هایی در حوزه هنرهای سنتی و دوره های تاریخی مختلف آن است که با توجه به آنکه هنر غایت توانمندی یک جامعه است، از این رو زمانی که آثار هنری دوره سلجوقی را مورد آنالیز و تحقیق قرار می دهیم، در اصل توانمندی آن دوره تاریخی را مورد آنالیز قرار می دهیم و در عین آنکه به معرفی و احیای هنر آن دوره می پردازیم، بازفراوری آن آثار در دوره معاصر به ما نشان می دهد که چگونه میتوان آثاری که چند صده پیش فراوری شده را امروز با استفاده از تکنولوژی بروزرسانی کنیم.

او ادامه داد: گاه این سوال مطرح می گردد که آنچه که امروزه با استفاده از هنر دوره های تاریخی مختلف خلق می گردد، کاربردی است یا صرفا هنر است، جای نقد دارد. هنر برآمده از یک جامعه، حاصل ساختار و زندگی در آن جامعه است و نمیتوان گفت صرفا هنری است و تنها به فانتزی ها می پردازد. شاید احتیاج باشد تا باز تعریفی از هنر که گفته می گردد هنر صرفا هنر است اتفاق بیافتد. هنر نه تنها کاربرد و کارکرد دارد بلکه می تواند زبان متفاوتی از یک جامعه باشد. می تواند اجتماع را نشان دهد و به قولی روح دوران باشد.

مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مورد وجه مشترک آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه آثار هنری پژوهش محور گفت: وجه مشترک این آثار، دوره تاریخی آنهاست. نباید فراموش کرد که هر فرد در جامعه اجتماعی می گردد و دارای حافظه تاریخی است. هنرمندان یک جامعه نیز از این امر مستثنی نیستند. هنرمندی که در یک جامعه ایرانی رشد نموده، حافظه تاریخی او متعلق به این مرز و بوم و این تاریخ است.

حس های او نیز براساس فرهنگ ایرانی شکل گرفته و آنچه خلق می نماید، حاصل همان حافظه، تجربه و بینش است و نمیتوان تاثیر فرهنگ و تمدن و تفکر ایرانی را از این آثار جدا کرد. همانطور که وقتی آثار هنری ژاپنی را می بینیم سریع متوجه می شویم که به وسیله یک هنرمند ژاپنی خلق شده، این مهم در مورد آثار ایرانی نیز صادق است و روح جامعه ایرانی در دوره های مختلف در این آثار دیده و احساس می گردد.

منبع: همگردی

به "برگزاری نمایشگاه آثار هنری پژوهش محور هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه آثار هنری پژوهش محور هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید